MPK Wrocław zdecydowało się na odkupienie zarówno autobusów krótkich, jak i tych przegubowych. W sumie to 57 pojazdów, które miejski przewoźnik użytkuje od ponad dekady. W związku z tym zmienia się jedynie ich status - z dzierżawy na odkupienie na własność.
Pod koniec marca 2014 roku konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz Millennium Leasing podpisało umowę z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym we Wrocławiu. Jej wartość wynosiła wówczas ponad 75 mln złotych. Chodziło o dostawę i dziesięcioletnią dzierżawę 57 fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych. Było to 12 przegubowych Solarisów Urbino 18 oraz 45 krótkich Solarisów Urbino 12.
MPK Wrocław. Już nie dzierżawa, a własnośćPo zakończeniu okresu dzierżawy MPK Wrocław zdecydowało się wykupić te pojazdy. O zakończeniu procedury negocjacyjnej poinformowano w poniedziałek, 24 lutego. Kwota, za którą udało się odkupić autobusy od Millennium Leasing wyniosła 5,42 mln złotych.
– Na podstawie otrzymanych ekspertyz ustalono, że oferta cenowa przesłana przez Millenium Leasing jest korzystna finansowo, a zaproponowana cena autobusów stanowi 50 proc. ceny rynkowej dzierżawionych autobusów – czytamy w informacji MPK Wrocław. Przewoźnik dodał, że "z uwagi na szczególnie korzystne warunki finansowe zakupu, doskonale znany stan techniczny pojazdów będących w ciągłej eksploatacji, fabryczne wyposażenie pojazdów zgodnie z potrzebami i wymaganiami spółki istniały przesłanki do udzielenia zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki".
Zakup autobusów został podzielony na cztery części. Pierwsza partia objęła 9 autobusów o wartości 852,6 tys. zł, druga: 18 autobusów o wartości 1,73 mln zł, trzecia: 23 autobusy o wartości 2,23 mln zł, a czwarta partia – 7 autobusów, wartość: 591,6 tys. zł.
Solarisy zastępowały najstarsze autobusy we Wrocławiu Krótkie i przegubowe Solarisy zastępowały w stolicy Dolnego Śląska najstarsze pojazdy takie, jak Jelcze czy Ikarusy. Kiedy były włączane do ruchu w 2014 wyróżniały się przede wszystkim standardem: klimatyzacją, informacją pasażerską, monitoringiem czy całkowitą dostępnością dla osób z niepełnosprawnością.
57 Solarisów to również jedna z większych partii jednorazowo pozyskanych autobusów przez MPK Wrocław. Warto wspomnieć, że w latach 2018-2020 na ulice wyjechało ponad 100 autobusów Mercedes Benz 628 O2 Citaro i 628 O3 Citaro G.
60 pojazdów także wydzierżawiono na 10 lat za kwotę 122,5 mln zł. Natomiast pozostałe
50 zakupiono ze środków unijnych, gdzie wartość projektu wyniosła 97 mln zł, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 to 54 mln zł.